Een nieuwe verdienmodel?
De verdienmodellen van de gevestigde orde worden op de proef gesteld: onder druk van de toenemende digitalisering drogen oude verdienmodellen op en moet op zoek worden gegaan naar nieuwe verdienmodellen. Als bedrijf moet je bij de tijd zijn om de tijd kunnen weerstaan. Dat geldt ook voor de Accountancysector. Hoe lang gaat het solide 'uurtje-factuurtje-model' nog mee?
De accountancy wordt steeds digitaler, dus een drastische verandering van het verdienmodel ligt op de loer. In het boek ‘Duurzaamheid is Passé’ interviewde ik samen met Caroline Gadella van Wersch de CEO van EY, Coen Boogaart. Hij schetste een ontwikkeling dat niet de gecontroleerde, maar de gebruiker van de jaarrekening gaat betalen voor de controle van de jaarrekening. Een innovatieve gedachte die ook antwoord zou geven op één van de ‘wicked problems’: als niet de klant maar de gebruiker betaalt dan is er namelijk ook geen onafhankelijkheidsissue meer.
Zou bovenstaand idee kans van slagen hebben? Misschien wel. Stakeholders willen zekerheid over de jaarrekening van een bedrijf zodat zij beslissingen kunnen nemen gebaseerd op deze jaarrekening. Het bedrijf gaat natuurlijk akkoord met een controle op haar jaarrekening, want het heeft belang bij de controle en bovendien is het vaak een wettelijke vereiste. Een onafhankelijke derde, de accountant, wordt gevraagd een offerte te schrijven. Stakeholders kunnen, net als bij crowdfunding, inschrijven voor een bepaald bedrag. Als dit bedrag gehaald is, wordt de controle uitgevoerd. Indien er meer stakeholders willen meedoen dan wordt de prijs per deelnemer goedkoper. Er ontstaat er een nieuw type dienstverlening waarbij een platform wordt ontwikkeld waarin vraag en aanbod bij elkaar worden gebracht. Stakeholder assurance als nieuwe vorm van third party assurance.
Of dit innovatieve verdienmodel er ooit gaat komen is de vraag. Voorlopig moet de accountant het met zijn 'Accountancy as a Service' model doen. De klant betaalt nu gewoon nog op basis van uurtje-factuurtje of op basis van een vooraf bepaald budget of fixed price. De eerste haarscheurtjes in het verdienmodel zijn al wel ontstaan. Dit gaat vooral over de hoogte van het tarief. In hoeverre zijn de tarieven die gehanteerd worden nog maatschappelijk verantwoord vragen organisaties zich af? Een terechte vraag die aandacht verdient. En ook uitnodigt om verder te kijken dan het huidige verdienmodel. Iedere sector moet meebewegen met zijn tijd. Ook de accountancy. Als je niet innoveert dan sta je stil. Wie durft samen met mij een platform te starten om te experimenteren met het nieuwe verdienmodel 'Stakeholder Assurance'? Ik ben benieuwd!